Mathem tar bort slöjreklam: ”Kan uppfattas som tondöv”

Bild: Pressbild Mathem / Faksimil Twitter

I en reklam för Mathem, som enligt företaget producerades för flera månader sedan, figurerar en ung kvinna i hijab. Efter kritik på Twitter meddelar e-handelsföretaget att man på grund av vad som händer i Iran tar bort reklamen. Detta eftersom den ”kan uppfattas som tondöv”.

Det var moderaten Faw Azzat som uppmärksammade Mathems reklam på Twitter, där en leende ung kvinna står iförd hijab med mobilen i handen.

”Kvinnor i Iran mördas för sin rätt slippa bära hijab. Mathem meanwhile:”, skriver Azzat i tweeten som publicerades i söndags.

I ett svar till Azzat på tisdagen skriver Mathem följande:

”Mathem tar avstånd från all form av förtryck. Vi finns till för alla människor i samhället. Reklamen som figurerar producerades för flera månader sedan. På grund av vad som händer just nu i Iran förstår vi dock att den kan uppfattas som tondöv, och kommer därför att ta ner den.”

https://twitter.com/Mathem/status/1582256571010076672?s=20&t=nOFE9C6SiMO7vP380i9deg

Läs även: Brittisk modell ber om ursäkt för burkabilder

Mathem får tummen upp från vissa Twitteranvändare för att man tar ner reklamen.

https://twitter.com/FawAzzat/status/1582262232892600320?s=20&t=VtxDvF4m0h23vgaItLT5Cg

https://twitter.com/thelemoncurd/status/1582263130666983425?s=20&t=VtxDvF4m0h23vgaItLT5Cg

Andra frågar sig emellertid varför man inte kände till vad slöjan manifesterar för några månader sedan.

Nyheter Idag söker Mathem för en kommentar.

Läs även: Ann Linde om slöjmötet i Iran: Fått mycket hat och hot

Oliver Dagnå
Oliver Dagnå
[email protected]